توضیح نظر شیخ انصاری ره درباره استناد اجماعات علما به قاعده لطف
توضیح نظر شیخ انصاری ره درباره استناد اجماعات علما به قاعده لطف :
استناد به قاعده لطف برای تصحیح اجماع ، صحیح نیست زیرا در جای خود گفته شده که انچه که واجب است بر امام علیه السلام ، بیان احکام به روش متعارف است که ائمه علیهم السلام این کار را انجام داده اند. و اینکه احکام به دلیل مسائل دیگری برای ما مخفی بماند این ربطی به امام ندارد و واجب نیست بر امام علیه السلام که از باب قاعده لطف ، اگر دید که علما بر امر اشتباهی اجماع کرده اند حتما القای اختلاف کند و اجماع انها را از بین ببرد. بنابراین اگر بدانیم که کسی بر اساس قاعده لطف نقل اجماع میکند ، این نقل اجماع بدرد ما نمیخورد زیرا ما از چنین اجماعی قول معصوم را کشف نمیکنیم زیرا قاعده لطف را به این شکل قبول نداریم. ( و به عبارت دیگر بر اسا قاعده لطف نمیتوان گفت که حتما نظر امام علیه السلام هم چنین است)
عبارت شیخ اعظم انصاری ره در رسائل :
و لا یخفى أنّ الاستناد إلیه غیر صحیح على ما ذکر فی محلّه، فإذا علم استناد الحاکی إلیه فلا وجه للاعتماد على حکایته، و المفروض أنّ إجماعات الشیخ کلّها مستندة إلى هذه القاعدة؛ لما عرفت من کلامه المتقدّم من العدّة، و ستعرف منها و من غیرها من کتبه (فرائد الأصول ؛ ج1 ؛ ص193)
برای مطالعه بیشتر نگاه کنید به رسائل و حواشی ان.