معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

جمع اوری یادداشتهای شخصی و برخی نظرات و دیدگاهها . مطالب علمی لزوما نظر نویسنده نمیباشد و چه بسا مطالبی را به عنوان یادداشت در اینجا نوشته ام تا مجددا به انها مراجعه کنم و درباره انها فکر کنم. نقل مطالب نویسنده باید با اجازه باشد.

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

بهار ، موسیقی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام

بهار است و فصل مسافرت

ما هم مثل خیلی های دیگر عازم سفر و دیدن اماکن تاریخی بودیم. متاسفانه در بسیاری از تفرج گاه ها و اماکن دیدنی انچنان صدای ازار دهنده موسیقی به گوش میرسید که از خیر دیدن انجا میگذشتیم و عطایش را به لقایش میبخشیدیم.

نه تنها الودگی صوتی ان ازار دهنده و گوش خراش بود بلکه عذاب وجدان و ناراحتی که انسان از شنیدن این اهنگ ها در دل انسان ایجاد میشود هم خود مصیبتی جداگانه محسوب میشد.

اولین علامت سوال این بود که  : ان بلیط فروش یا مغازه دار چطور حوصله میکند صبح تا شب در ان همه سر و صدا بنشیند و از ان موسیقی دلخراش لذت هم ببرد و لحظه ای هم حاضر به قطع ان و یا کم کردن صدای ان نباشد؟

علامت سوال دیگر هم اینکه : این صداهای گوشخراش چه تاثیری در جذب گردشگر یا لذت بردن انها از محیط دارد ؟  حافظیه باشد یا غار علیصدر یا حتی دکه های اغذیه فروشی توچال ، یا پل خواجو و سی و سه پل یا هر کجای دیگر ، ایا مردم برای شنیدن موسیقی به این اماکن امده اند ؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۰۳
معین الحق ..

اگر شراب خوردی اما از پنج مستی دوری کن

 

1 ) از مستی ثروت؛

2 ) از مستی قدرت؛

3 ) از مستی علم و دانش؛

4 ) از مستی ستایش دیگران؛  

5 ) از مستی جوانی،

 

که از هر کدام آنها باد خبیثی می وزد که عقل را می گیرد

و وقار شخص را کم مقدار می کند چنان که انسان مست شراب از هیچ قبایح و زشتی باک ندارد و نمی داند چه می کند، مگر وقتی که به هوش آید.

چه بسا مست شراب زودتر به هوش می اید تا کسی که مست این پنج چیز است. 

مست شراب میداند که مست شده اما مست این ها شاید نداند که مست است.

.

.

.

.

.

.

.

اگر خیلی سخته حرف منو بشنوی خب گوش نکن. اما این مطلب با استفاده از مضمون حدیثی از مولی الموالی حضرت امیر المومنین علیه السلام است. غرر الحکم ص 66

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۲۵
معین الحق ..

التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ؛ ؛ ص87

42- قال: حدّثنا داود بن عبد الجبّار الکوفی عن سلمة بن مجنون، قال: سمعت أبا هریرة یقول: کنت فی بیت ابن عباس، فقال: اغلقوا الباب، ثمّ قال: هاهنا من غیرنا أحد؟ قالوا: لا، و کنت فی ناحیة من القوم، فقال ابن عباس: إذا رأیتم الرایات السود تجی‏ء من قبل المشرق فأکرموا الفرس؛ فإنّ دولتنا فیهم.

________________________________________
ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن، 1جلد، مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) - قم، چاپ: اول، 1416ق.

 

ر «3».

______________________________
(1) فی الأصل: عن أبی المغیرة. و هو سند الحدیث الوارد فی فتن ابن حمّاد قبل هذا الحدیث، أی: رقم 570، و ما أثبتناه من المصدر.

(2) الفتن 1: 209/ 571.

(3) الفتن 1: 210/ 573، و عنه کنز العمّال 11: 283/ 21530.

 

________________________________________
ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن، 1جلد، مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) - قم، چاپ: اول، 1416ق.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص331

چهار خصلت قلب را فاسد مى‏کند و نفاق را رشد مى‏دهد

63- موسى مروزى از امام کاظم (ع) نقل مى‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: چهار چیز قلب را فاسد مى‏کند و نفاق را در دل مى‏رویاند همان گونه که آب درخت را مى‏رویاند: شنیدن لهو و دشنام دادن و رفتن به در پادشاه و جستن صید.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص227

أربع خصال یفسدن القلب و ینبتن النفاق‏

63- حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ قَالَ رَوَى الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی عُثْمَانَ عَنْ مُوسَى الْمَرْوَزِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَرْبَعٌ یُفْسِدْنَ الْقَلْبَ وَ یُنْبِتْنَ النِّفَاقَ فِی الْقَلْبِ کَمَا یُنْبِتُ الْمَاءُ الشَّجَرَ اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ الْبَذَاءُ «2» وَ إِتْیَانُ بَابِ السُّلْطَانِ وَ طَلَبُ الصَّیْدِ.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.

 

الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص228

أربع خصال یمتن القلب‏

65- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ أَرْبَعٌ یُمِتْنَ الْقَلْبَ الذَّنْبُ عَلَى الذَّنْبِ وَ کَثْرَةُ مُنَاقَشَةِ النِّسَاءِ یَعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ وَ مُمَارَاةُ الْأَحْمَقِ تَقُولُ وَ یَقُولُ وَ لَا یَرْجِعُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ مُجَالَسَةُ الْمَوْتَى فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا الْمَوْتَى قَالَ کُلُّ غَنِیٍّ مُتْرَفٍ.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على، الخصال، 2جلد، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، 1362ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص333

 

چهار خصلت دل را مى‏میراند

65- مسعدة بن صدقه از امام صادق (ع) و او از پدرانش نقل مى‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: چهار چیز دل را مى‏میراند: گناه روى گناه و کثرت صحبت کردن با زنان و جدال با احمق که تو مى‏گویى و او مى‏گوید و هرگز به سوى خیر برنمى‏گردد، و همنشینى با مردگان. گفته شد: یا رسول الله مردگان کیانند؟ فرمود: هر ثروتمند خوش گذران و کامجو

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص333

چهار چیز از طبّ بى‏نیاز مى‏کند

67- اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین (ع) نقل مى‏کند که به پسرش حسن فرمود:

فرزندم، آیا به تو نیاموزم چهار خصلتى را که با آن از طلب بى‏نیاز شوى؟ عرض کرد:

آرى یا امیر المؤمنین، فرمود: بر سر غذا منشین مگر اینکه گرسنه باشى و از سر غذا برنخیز مگر اینکه اشتهاى آن را داشته باشى (سیر نخورى) و غذا را خوب بجوى و هر گاه که خواستى بخوابى به مستراح برو. اگر این‏ها را به کار بردى از طبّ بى‏نیاز خواهى شد.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص335

چهار کس فورا مجازات مى‏شوند

71- عبد الله بن بکیر از پدرش و او از امام باقر (ع) نقل مى‏کند که فرمود: چهار کس فورا مجازات مى‏شوند: مردى که تو به او نیکى کردى و او در برابر نیکى تو با بدى مقابله کرد، و مردى که تو به او ستم نکردى ولى او به تو ستم کرد و مردى که با او در باره چیزى پیمان بستى ولى تو به او وفا کردى و او به تو خیانت کرد و مردى که پیوند خویشاوندان خود را حفظ مى‏کند ولى آنها از او قطع مى‏کنند.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص337

چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه‏اى نمى‏شود مگر اینکه آن خانه خراب مى‏گردد

73- موسى بن قاسم با سند خود از على (ع) نقل مى‏کند که فرمود: چهار چیز است که یکى از آنها وارد خانه‏اى نمى‏شود مگر اینکه آن خانه خراب مى‏گردد و آباد نمى‏شود: خیانت و دزدى و خوردن شراب و زنا.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص351

چهار چیز علامت بدبختى است‏

96- سکونى از امام صادق (ع) و او از پدرانش، از على (ع) نقل مى‏کند که پیامبر

الخصال / ترجمه جعفرى، ج‏1، ص: 353

خدا (ص) فرمود: از نشانه‏هاى شقاوت، خشکى چشم و قساوت قلب و شدّت حرص در طلب روزى و اصرار بر گناه است.

97- انس بن محمد ابو مالک از پدرش و او از امام صادق (ع) و او از پدرش و جدش از على (ع) نقل مى‏کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: یا على چهار خصلت از شقاوت است: خشکى چشم و قساوت قلب و آرزوى دور و دوست داشتن جاودانگى در دنیا.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص351

هنگامى که چهار چیز شایع شود، چهار چیز آشکار گردد

95- عبد الرحمن بن کثیر از امام صادق (ع) نقل مى‏کند که فرمود: هنگامى که چهار چیز شایع شود چهار چیز آشکار گردد: وقتى زنا شایع شود زلزله پدید آید، وقتى زکات داده نشود چارپایان تلف شوند، وقتى حاکم در قضاوت خود ستم کند آسمان از باریدن مى‏ایستد، وقتى پیمان ذمّه (پیمانى که طبق آن به کافران امان داده شده) شکسته شود مشرکان بر مسلمانان غلبه کنند.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

 

الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص355

نهى از رفاقت و برادرى با چهار نفر

100- سدیر صیرفى از امام باقر (ع) نقل مى‏کند که فرمود: به چهار کس نزدیک مشو و با آنان برادرى مکن: احمق و بخیل و ترسو و دروغگو. احمق مى‏خواهد به تو سود برساند ولى به تو زیان مى‏رساند، و بخیل از تو مى‏گیرد و به تو نمى‏دهد، و ترسو (به هنگامى که به وجود او نیاز باشد) از تو و پدر و مادرش مى‏گریزد و دروغگو راست هم بگوید سخنش پذیرفته نمى‏شود.

________________________________________
ابن بابویه، محمد بن على - جعفرى، یعقوب، الخصال / ترجمه جعفرى، 2جلد، نسیم کوثر - قم، چاپ: اول، 1382ش.

التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ؛ ؛ ص89

لا نصرها اللّه‏ «2».

الباب 36 فیما ذکره نعیم بن حمّاد من حدیث الترک و الزنج.

47- حدّثنا نعیم عن الولید بن مسلم و رشدین عن ابن لهیعة عن أبی قبیل عن أبی رومان عن علیّ بن أبی طالب، قال: «إذا رأیتم الرایات السود فالزموا الأرض، فلا تحرّکوا أیدیکم و لا أرجلکم، ثم یظهر قوم صغار لا یؤبه لهم، قلوبهم کزبر الحدید، أصحاب الدولة، لا یفون بعهد و لا میثاق یدعون إلى الحقّ و لیسوا من أهله، أسماؤهم الکنى، و نسبتهم القرى، شعورهم مرخاة کشعور النساء حتى یختلفوا فیما بینهم، ثم یؤتی اللّه الحقّ من یشاء»

________________________________________
ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن، 1جلد، مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) - قم، چاپ: اول، 1416ق.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۱۸
معین الحق ..

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی  محمد و ال محمد و اللعن علی اعدائهم

حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام):  امام همچون کعبه است که باید به سویش روند، نه آنکه (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.     بحار الانوار ، ج 36 ، ص 353

 

 سوالات کلاسی درس اصول فقه علامه مظفر ره بحث حسن و قبح عقلی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۷ ، ۱۳:۰۶
معین الحق ..