معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

جمع اوری یادداشتهای شخصی و برخی نظرات و دیدگاهها . مطالب علمی لزوما نظر نویسنده نمیباشد و چه بسا مطالبی را به عنوان یادداشت در اینجا نوشته ام تا مجددا به انها مراجعه کنم و درباره انها فکر کنم. نقل مطالب نویسنده باید با اجازه باشد.

سوال بزرگ، گناه بزرگ

پنجشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۱، ۰۸:۰۰ ب.ظ

سوال بزرگ،‌گناه بزرگ

1.در جریان اغتشاشات اوایل مهرماه 1401  یک سوال هست که هرگز پاسخ داده نشده. البته پاسخگوی این سوال نه حاکمیت و دولت بلکه برخی افراد مشهور و معروف اعم از بازیگر و ورزشکار و امثال انهاست.

سوال این است که: شما جناب بازیگر و ورزشگار و دیگران، بر اساس چه معیاری بدون تحقیق و بررسی خبری را که رسانه های دشمن، منتشر کردند، باور کردید و شما هم انرا منتشر کردید و از سوی دیگر و بر اساس چه معیاری  بر اساس خبری که صحت و سقم ان روشن نشده مردم را به تجمع و اعتراض فرا خواندید؟

این را ساده لوحی بدانیم یا غرض ورزی؟

راستش الان یک هفته ای هست که منتظر پاسخی قانع کننده نسبت به همین سوال هستیم و البته دریغ از کمترین پاسخی. هر چند میدانم که پاسخی هم دریافت نمیکنم.

 

2.در قرآن کریم واژه ای داریم بنام "مرجفون".

البته میدانم که خیلی از افراد روشنفکرنما قرآن کریم را فقط برای سفره عقد و لب گور میخواهند و هیچ آشنایی با معارف بلند ان ندارند. اصلا بعضی از خود شما خوانندگان محترم، آیا تاکنون درباره این واژه شنیده اید؟

بگذریم از مهجوریت قرآن که خود حدیث مفصلی است.

بله درباره مرجفون میگفتم.

مرجفون کسانی  هستند که با شایعه‌سازى، در جامعه‌ى اسلامى دلهره ایجاد مى‌کنند.

قران کریم به صراحت درباره انها میفرماید:

لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ...(احزاب:60)

اگر منافقان و آنان که در دل هایشان بیماری [ضعف ایمان] است و آنانکه در مدینه شایعه های دروغ و دلهره آور پخش می کنند [از رفتار زشتشان] باز نایستند، تو را بر ضد آنان بر می‌انگیزیم [که یا تبعیدشان کنی یا با آنان بجنگی]... .

 

مفسرین در شان نزول این آیه گفته اند که:

گروهی از منافقین در مدینه بودند و انواع شایعات را پیرامون پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به هنگامی که به بعضی از غزوات می‌رفت در میان مردم منتشر می‌ساختند، گاه می‌گفتند: پیامبر کشته شده، و گاه می‌گفتند: اسیر شده، مسلمانانی که توانایی جنگ را نداشتند و در مدینه مانده بودند سخت ناراحت می‌شدند، شکایت نزد پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آوردند. (برگزیده تفسیر نمونه ج3ص631)

حال برگردیم به انتشار خبر دلهره آوری که صحت و سقم ان هم معلوم نبود آن هم  توسط عده ای که باید بیشتر از دیگران مراقب گفتار و رفتار خود میبودند. شما خواننده محترم را با این آیه کریمه به خدا میسپاریم و تا خودتان با وجدان خودتان قضاوت کنید.

3.شرم میکنم بخواهم گوشه ای از خطبه ماندگار و آتشین سیده نساء، فاطمه زهرا سلام الله علیها را برای شما بخوانم. اما اگر از زبان پاک و مطهر بانوی عالمیان نخواهیم بیاموزیم پس از چه کسی بیاموزیم؟  آنجا که خطاب به مسلمانان میفرماید:

مَعاشِرَ الْمُسْلِمینَ الْمُسْرِعَةِ اِلى قیلِ الْباطِلِ، الْمُغْضِیَةِ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبیحِ الْخاسِرِ

ای گروه مسلمانانی که به سرعت به سوی حرفهای باطل (شایعات و حرفهای بی اساس) حرکت کردید! و در مقابل کار زشتی که زیان‌بار است، چشم خود را بر هم گذاشتید،

در ادامه حضرت زهرا سلام الله علیها علت و چرایی این رفتار مسلمانان را بیان میکنند اما افسوس که این نوشته مجال ذکر توضیحات بیشتر نیست. ای کاش همگان و البته قبل از همه خود نویسنده، بیشتر و بیشتر به مطالبی که حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه این عبارات بیان کرده اند مراجعه چندباره کنیم و بیندیشیم که عاملی باعث میشود انسان شایعه پذیر، و چشم و گوش بسته شود؟

 پس باز هم شما و وجدان شما را با این خطبه شریف تنها میگذاریم تا در خلوت خود بخوانید و بیندیشید و البته قبل از هر کسی خود نویسنده محتاج خلوت و اندیشه است.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۰۷
معین الحق ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی