معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

جمع اوری یادداشتهای شخصی و برخی نظرات و دیدگاهها . مطالب علمی لزوما نظر نویسنده نمیباشد و چه بسا مطالبی را به عنوان یادداشت در اینجا نوشته ام تا مجددا به انها مراجعه کنم و درباره انها فکر کنم. نقل مطالب نویسنده باید با اجازه باشد.

کد استفتاء: 987809
موضوع: خرید سهام بانک
—————————
پرسش: با سلام . ایا خرید سهام بانکها در بازار بورس با توجه به اینکه بانکها بعضا برخی معاملات نا صحیح هم انجام میدهند چه حکمی دارد؟
اگر کسی سهام بانکها را با توجه به مطلب فوق خریده باشد ایا سودی که از راه افزایش ارزش سهام بانکی نصیب او میشود حلال است یا خیر؟

 

اگر بانک معامله ربوى نداشته باشد اشکال ندارد و اگر داشته باشد در صورتى خرید سهام بانک یا نگهدارى آن جایز است که به اداره بانک اطلاع دهد که او به عنوان یک سهام دار با انجام معاملات ربوى نسبت به سهم خود از سرمایه بانک موافق نیست هر چند بانک به آن ترتیب اثر ندهد ، که بدین وسیله از گناه معاملات ربوى خلاص مى گردد. و سودى که نصیب او مى گردد اگر مال ربوى بوده که به عنوان سود از مردم گرفته اند باید همه آن را به فقراى متدین صدقه بدهد و چنانچه ربا با اموال معاملات صحیح بانک مخلوط شده باشد مى تواند نصف آن را تملک کند و نصف دیگر آن را به فقیر متدین صدقه بدهد و چنانچه سهام مذکور را بفروشد و سودى به دست بیاورد آن سود حلال است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۰۲
معین الحق ..

سهام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی