معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

معین الحق

سعی کنیم یاور حق باشیم

جمع اوری یادداشتهای شخصی و برخی نظرات و دیدگاهها . مطالب علمی لزوما نظر نویسنده نمیباشد و چه بسا مطالبی را به عنوان یادداشت در اینجا نوشته ام تا مجددا به انها مراجعه کنم و درباره انها فکر کنم. نقل مطالب نویسنده باید با اجازه باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بععد ما احاط به علمک

مردی به امام صادق(علیه‌السلام) عرض کرد: فرزندی دارم که دوست دارد مسائل حلال و حرام را از شما بپرسد و از مطالبی که اهمیت ندارد و به دردش نمی‌‌خورد، پرسش نمی‌‌کند. حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «آیا بهتر از حلال و حرام سؤالی هست که مردم بپرسند؟

نام و نام خانوادگی:                                     نام مصحح :

 

1 . ماالفرق بین الدین و القرض ؟

2 . ما الفرق بین البیع و القرض ؟

3 . اگر از مغازه یک عدد مانتو خریداری شود بنا بر اینکه پول ان یک هفته دیگر پرداخت شود به شما .................... و .................... و به فروشنده ( مغازه دار ) بایع و دائن گفته میشود.

4 . ( با توجه به تعریف قرض ) در مثال فوق آیا به شما مقروض میگویند ؟ چرا ؟

5 . بین المراد من العبارة التالیه :

ثم ان هناک قولا باشتراط التصرف أیضا بعد القبض فی تحقق الملک. و لکنه کما ترى، اذ اطلاق الأدلة ینفیه و ان کان مقتضى استصحاب عدم ترتب الاثر- لو لا ذلک- اعتباره لو فرض الشک فی ذلک.

6 . بین مراد ما قاله صاحب الجواهر فی اشتراط القبض فی صحة الرض حیث قال :

«لو لا الاجماع لاتجه القول بحصوله بتمامه من دون قبض على حسب غیره من العقود التی لا ریب فی ظهور الادلة فی اقتضائها التملیک ضرورة صدق مسماها بها»

7 . ما هو وجه الجمع بین الروایات الدالة علی جواز و عدم جواز النفع فی القرض؟  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی